X
تبلیغات
رایتل

هفت ۷

دنیائی از عجائب هفتگانه ، « علمی و مذهبی »

7 - هفت توصیه برای سلامتی روزه داران

با توجه به اتمام ماه مبارک رمضان مطلب به لینک پیگرد ( ادامه مطلب ) انتقال یافت

سلام دوستان 

ماهی در راه است ماه تر از آفتاب و زیباتر از مهتاب ؛ ماهی در راه است که قرآن در آن متولد شده است و امام حسن مجتبی علیه السلام در آن به دنیا آمده است ماهی که ماه خداست ماهی که هزاران هزار نفر فقط بر سر سفره افطارش آمرزیده میشوند و ماهی که شب قدر را که بهتر از هزار ماه است در خود جای داده است و همان ماهی که تشنگی ها و گرسنگی هایش نزدیک ترین راه برای خوب شدن است 

 

و اما بعد

با وجود اینکه گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه رمضان یک مسأله طبعی و مطلوب است اما نباید از خاطر برد که گاهی این گرسنگی و تشنگی طاقت فرسا می شود و بعضا ممکن است خطراتی برای روزه دار به همراه داشته باشد برای اینکه تا حدودی از برخی از مسائل ناخواسته در حین روزه داری در امان بمانیم توجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد :

 

 1 -  استفاده از میوه های آبدار به جای آب و چای فراوان در موقع سحر 

استفاده از میوه هائی مثل سیب و هندوانه ، خربزه و ... به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی فیبر که آب را در خود ذخیره کرده و اندک اندک و در طول روز آن را پس می دهند بهترین گزینه برای جلوگیری از ابتلا به عوارض عطش شدید می باشد به طوری که گاها آب این میوه ها تا 12 ساعت بعد از مصرف به بدن انسان تزریق می شود و فورا از بدن دفع نمی شود

 

2 -  اجتناب از گرمای شدید و تماس زیاد با نور آفتاب در حد امکان

البته در صورتی که مجبورید در این شرایط باشید سعی کنید با بعضی کارها عوارضشو کمتر کنید مثلا پیرهنتونو خیس کنید و از کلاه سایبان دار و ... استفاده کنید ولی باز هم توصیه میشه که احتیاط کنید

 

3 -  از کرمهائی که ویتامینه نیستند استفاده کنید

 

4 – بعد از ظهر ها بیشتر استراحت کنید ( شامل بعد از سحر نمی شود چون بسیار مضر خواهد بود )

در یک اتاق با شرایطی که می گم استراحت کنید :

یک کتری آب بار بذارید تا هوا زیاد خشک نباشه ؛ اگر هوا گرم است که هست از ملافه استفاده نکنید ؛ چشمهایتان را با یک پارچه نخی بپوشانید تا نور شدید باعث هضم سریع غذا نشود

 

5 – در موقع سحر از خرما و مواد پروتئینه بیشتر استفاده کنید البته این به معنای پر خوری یا خوردن غذاهای پرهزینه نیست گاهی ترکیب سیب زمینی تخم مرغ و خرما از غذای پر از گوشت بهتر است پرخوری معده شما را هم به زحمت خواهد انداخت و دل درد و عوارض نامطلوب دیگر نیز در پی خواهد داشت شاید ترکیب 40% غذای پروتئینه و مفید + میوه های آبدار + یک لیوان آب بهترین ترکیب باشد

6 - از مصرف نمک زیاد خودداری کنید، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

 

7 – غذای افطار باید سبک ، پرکالری ، و زود هضم باشد مثل خرما ، شله زرد ، کمی شیر و در صورت تمایل چای کمرنگ. توجه کنید که بعد از افطار زمان کوتاهی در اختیار شماست تا از شبهای رمضان لذت ببرید و با یک شکم پر نه میتوان از لذت عبادت برخوردار شد و نه اشتهای کافی برای سحر خواهید داشت

 

تاریخ ارسال: یکشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:12 ب.ظ | نویسنده: مشتاق مرگ | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد